Jesteś tutaj: Start / Statut

Statut

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
Załącznik do uchwały nr 48/21  Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 18 maja 2021 r.

 

Statut Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie

 

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1.

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, zwane dalej „Biurem”, jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

§ 2.

Biuro działa w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1668);
  2. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282);
  3. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305);
  4. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471, 782, 1086 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 11);
  5. ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327);
  6. uchwały nr X/37/99 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie utworzenia Mazowieckiego Biura Planowania Przestrzennego i Rozwoju Regionalnego w Warszawie;
  7. uchwały nr 199/06 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 9 października 2006 r. w sprawie zmiany nazwy wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, działającej pod nazwą Mazowieckie Biuro Planowania Przestrzennego i Rozwoju Regionalnego w Warszawie (Dz. Urz. Woj. Maz. poz. 8331);
  8. niniejszego Statutu.

§ 3.

Siedzibą Biura jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4.

Terenem działania Biura jest Województwo Mazowieckie.

§ 5.

Nadzór nad działalnością Biura sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.

Rozdział 2
Zakres działalności Biura

§ 6.

Biuro realizuje zadania Samorządu Województwa Mazowieckiego w zakresie polityki rozwoju, w tym zagospodarowania przestrzennego województwa oraz opracowuje i realizuje w tym zakresie projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

§ 7.

Do zadań Biura należy w szczególności:

  1. opracowywanie strategii rozwoju Województwa Mazowieckiego oraz innych dokumentów strategicznych, w tym strategii ponadregionalnej;
  2. opracowywanie planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Mazowieckiego;
  3. opracowywanie raportu o stanie Województwa Mazowieckiego;
  4. sporządzanie audytu krajobrazowego Województwa Mazowieckiego;
  5. sporządzanie studiów, analiz i raportów z zakresu rozwoju regionalnego i zagospodarowania przestrzennego;
  6. opracowywanie i realizowanie projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
  7. uczestniczenie w opracowywaniu projektów wojewódzkich programów rozwoju;
  8. wydawanie periodyku naukowego „MAZOWSZE Studia Regionalne”;
  9. przygotowywanie i wydawanie decyzji, postanowień albo opinii w sprawach określonych w przepisach:
    a) ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
    b) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, z późn. zm.1)),
    c) ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji
    w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1363),
    d) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, 1378 i 1778),
    e) ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670),
    f) ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
    w zakresie lotnisk użytku publicznego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1380, z 2020 r. poz. 471 i 2380 oraz z 2021 r.
    poz. 11),
    g) ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2410 oraz z 2020 r. poz. 471, 875 i 1378),
    h) ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 428),
    i) ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 1866 oraz z 2021 r. poz. 234),
    j) ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2021 r. poz. 485),
    k) ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 234 i 1378),
    l) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2020 r. poz. 219 i 471),
    m) ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 2309 oraz z 2021 r. poz. 234),
    n) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378);
  10. przygotowywanie opinii i stanowisk na potrzeby Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz wykonywanie innych zadań powierzonych do realizacji przez Zarząd Województwa Mazowieckiego;
  11. organizowanie posiedzeń i zapewnienie obsługi Mazowieckiego Forum Terytorialnego;
  12. zapewnienie obsługi Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej;
  13. prowadzenie współpracy z organizacjami pozarządowymi, instytucjami naukowymi, szkołami wyższymi oraz stowarzyszeniami zawodowymi i samorządami terytorialnymi w zakresie polityki rozwoju Województwa Mazowieckiego.

§ 8.

Biuro pełni funkcję Mazowieckiego Obserwatorium Terytorialnego.

Rozdział 3
Organy zarządzające Biura

§ 9.

  1. Działalnością Biura kieruje Dyrektor, którego zatrudnia i zwalnia Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora wykonuje Marszałek Województwa Mazowieckiego.

§ 10.

  1. Dyrektor organizuje pracę i kieruje działalnością Biura przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz dyrektorów oddziałów terenowych.
  2. Dyrektor za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z zastępcami dyrektora oraz dyrektorami oddziałów terenowych. Zgoda Zarządu Województwa Mazowieckiego na rozwiązanie stosunku pracy z zastępcą dyrektora lub dyrektorem oddziału terenowego nie jest wymagana w przypadku wniosku zastępcy dyrektora lub dyrektora oddziału terenowego o rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron.
  3. Zastępcy dyrektora oraz dyrektorzy oddziałów terenowych wykonują zadania.

§ 11.

  1. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
    1) kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Biura;
    2) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Biura;
    3) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej Biura;
    4) sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów
    o ochronie danych osobowych w działalności Biura;
    5) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, efektywnej i skutecznej kontroli zarządczej w Biurze;
    6) wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych;
    7) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura;
    8) przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego oraz właściwym instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.
  2. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Biura.

Rozdział 3
Struktura organizacyjna

§ 12.

Regulamin organizacyjny nadaje Biuru, w drodze zarządzenia, Dyrektor po uzgodnieniu z Zarządem Województwa Mazowieckiego, określając w nim w szczególności: strukturę organizacyjną Biura, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych w tym oddziałów terenowych, osoby kierujące komórkami organizacyjnymi, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej oraz zasady zastępowania Dyrektora w czasie jego nieobecności.

§ 13.

W skład Biura wchodzą oddziały terenowe.

§ 14.

  1. Status prawny pracowników zatrudnionych w Biurze określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r.
    o pracownikach samorządowych.
  2. Zasady wynagradzania pracowników Biura określa ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach
    samorządowych, rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 936 i 2437 oraz z 2020 r. poz. 268) oraz regulamin wynagradzania przyjęty zarządzeniem Dyrektora.

Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej

§ 15.

  1. Biuro działa w formie jednostki budżetowej.
  2. Działalność Biura jest finansowana z budżetu Województwa Mazowieckiego.

§ 16.

  1. Oświadczenia woli w imieniu Biura składa jednoosobowo Dyrektor.
  2. Do czynności prawnych, z których wynikają zobowiązania finansowe potrzebna jest kontrasygnata głównego księgowego Biura.
  3. W zakresie gospodarowania mieniem Województwa Mazowieckiego Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  4. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda w formie uchwały Zarządu Województwa Mazowieckiego.

§ 17.

  1. Biuro prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
    o finansach publicznych.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Biura jest plan finansowy, zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi
    w tym zakresie przepisami.
  3. Zmiany w planie finansowym Biura wprowadzane są w trybie właściwym dla dokonywania zmian
    w budżecie Województwa Mazowieckiego.
  4. Biuro sporządza przewidzianą dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.

§ 18.

Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Biura ponosi Dyrektor i główny księgowy w zakresie, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Rozdział 6
Przepis końcowy

§ 19.

Zmiany Statutu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie
Data utworzenia:2019-01-09
Data publikacji:2019-01-09
Osoba sporządzająca dokument:Paweł Bujalski
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Dyl
Liczba odwiedzin:4334